Kansainvälinen tutkimus: Kotimaan huono sää voi tehdä ulkomaan lomamatkasta paremman

Noin joka kolmas suomalainen (32 %) iloitsee ulkomaan lomamatkallaan kotimaansa huonosta säästä. Matka-asiantuntijan mukaan tämä on ihmismielelle tyypillistä. Thomas Cookin sääsimulaattorin avulla aurinkoisissa lomakohteissa vierailevat turistit pääsevät kokemaan Suomen sääolot – lumen, sateen tai tuulen – saadakseen lomastaan enemmän irti.

“Ajattelimme, että kotimaan sää saattaa vaikuttaa lomakokemukseen, joten päätimme selvittää asiaa kansainvälisen kyselytutkimuksen avulla. Tulosten perusteella näyttää siltä, että kolmasosa ulkomailla lomailevista suomalaisista kokee kotimaan sään merkitykselliseksi lomansa kannalta. Kyselyvastauksista näkee, että onnistunut lomamatka on monen tekijän summa”, sanoo Aura Soininen, Tjäreborgin viestintäpäällikkö.

“47 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista, rantalomia suosivista ihmisistä kertoi sään olevan lomamatkalle lähtemisen keskeinen syy. Kotimaan harmaaseen ja kylmään säähän verrattuna lomakohteen aurinkoinen ja lämmin sää koetaan kyselyn tulosten mukaan arvokkaammaksi”, Soininen jatkaa.

Lisäksi 52 % kaikista kyselyyn vastanneista kertoo, että he katsovat kotimaansa säätietoja lomaillessaan ulkomailla. Suomalaisista vastaajista kotimaan säätietoja katsoo 48 %. Ulkomailla lomaillessaan kotimaan huonosta säästä iloitsee 38 % kaikista kyselyyn vastanneista ja 32 % suomalaisista.

Suomalaiset lomailevat ensisijaisesti rentoutuakseen – myös uusiin kulttuureihin tutustuminen kiinnostaa

67 % kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo lähtevänsä lomalle rentoutuakseen, ja lähes puolet (49 %) sanoo matkustavansa ulkomaille tutustuakseen uusiin kulttuureihin. Yhtä moni suomalainen (49 %) lomailee hemmotellakseen itseään, ja noin kaksi viidestä (41 %) lähtee ulkomaan lomamatkalle nauttiakseen paremmasta säästä kuin Suomessa.

Kyselyn tulosten perusteella kaupunkilomat (55 %) ovat edelleen suosituin lomanviettotapa suomalaisten keskuudessa. 37 % suomalaisista vastaajista kertoo käyneensä risteilyllä ja 34 % rantalomalla viimeisen kolmen vuoden aikana.

Sääsimulaattorilla matkailijat pääsevät kokemaan kotimaan sääolot lomakohteessa

Jos kotimaan säätietojen katsominen tuottaa iloa, kotimaan sääolosuhteiden tuominen lomakohteeseen saattaa lisätä iloa entisestään. Tämä oli lähtöajatus Thomas Cook -konsernin uudelle kampanjalle, jossa matkailijat voivat astua sääsimulaattoriin ja kokea sääolojen välisen kontrastin muutamassa minuutissa. Sääsimulaattori jäljittelee kotimaan säätä ja tarjoaa siten matkailijoille aidon kokemuksen kotimaassa vallitsevasta säästä – sateesta, tuulesta tai jopa lumesta.

“Halusimme kampanjamme heijastavan kansainvälisen kyselytutkimuksemme tuloksia. Lisäksi sää on keskeisessä roolissa elämässämme – myös lomalla ja matkustaessa. Ajattelimme tuoda kotimaan sään lomakohteeseen, jotta matkailijat saisivat enemmän irti lomastaan”, Aura Soininen tiivistää.

Sääsimulaattori rakennettiin jäljittelemään erilaisia huonoja sääolosuhteita käyttäen sprinklereitä, ilmastointilaitteita, led-valoja, lumisimulaattoreita sekä tuulikoneita.

Tjäreborg on toiminut Suomessa matkanjärjestäjänä vuodesta 1966 lähtien. Tjäreborgin tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä, Formula 1 -matkoja sekä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 185.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkanjärjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 19 miljoonaa.

http://www.tjareborg.fi/

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.